Fakanállal a kosz ellen
A ritka hosszú ősznek is vége lesz egyszer, ha nagyon hosszúra nőtt a fű, szeles napos időben sort lehet keríteni egy
utolsó nyírásra. De november vége fele a legtöbb kertben már lemondanak erről a munkáról. Amíg nem fagyott a talaj a rotációs kapagép dolgozhat, ahogy a damilos fűnyíró és az őszi lemosó permetezés gépei is. A profikat nem kell biztatni a szezonvégi karbantartásra, a hobbi kertészek között viszont sokan nem tudják, hogy a rendszeres karbantartás a gépek használhatóságát, életét javítja, illetve meghosszabbítja. Az is biztos, hogy a karbantartott gép tavasszal, ha nem is az első berántásra, de könnyedén indul.
A fűnyíró karbantartása, legyen szó elektromos vagy robbanomotorosról a tisztogatással kezdődik. Többféle gépemet évek óta azonos technológiával tisztogatom. A merev föld típusú piszok lekapargatására egy konyhából szerzett fakanál szolgál. Az olajos koszok brigéciol spriccelés után, a magas nyomású mosó sugarára könnyedén leválnak. De megteszi egy erős vízsugár is. A korszerű brigéciolok már vizes alapúak és elődeiknél levésbé terhelik a környezetet. A vizes mosás nem árt az elektromos fűnyírónak sem. Ezeknél meg kell tisztitani a motor környéki légszívó vagy fúvó nyilásokat is, mert ezek az évközbeni munka soránhajlamosak eltömődni. Ezután következik a szárítás, a legjobb a szellős, napsűtötte hely. Majd a fűnyíró rozsdfásodásra hajlamos, fémvázán pótolni kellene a festéket, a repedt, törött műanyagházat, ragasztani illik. Ha ez is megszárad, t akkor jöhet az olajozás, erre legjobb a WD-40. Ilyenkor sort lehet keríteni a vágókés élezésére, cseréjére. A visszaszereléskor nem árt a csavar végére kevés zsírt kenni.
A mostanában egyre terjedő, egyszerű felépítésű négyütemű kisgép motorjainak rendszeres olajcserére van szükségük, nem úgy, mint a régi kétütemű Robiknak. Ezek a berendezések általában 30-50 üzemóránként igénylik a friss olajat, vagy szezononként az olajcserét. A gépkönyv segít a megfelelő olaj kiválasztásakor. Ellenőrz kell a légszűrőt, gyertyát is. Ha már kikerült a hengerfejből a gyertya, akkor a robbanótérbe be lehet fújni egy kis WD-40-et. Érdemes a gázadagoló, motorfék és a meghajtást irányító bovdeneket ellenőrízni, ha szorulnak, a cseréről gondoskodni kell.
Hasonló karbantartást igényelnek rotációs kapák, ezeknél azonban a meghajtóház olaját is ki kell cserélni, ha az olaj elfogyott, akkor érdemes a szervízt felkeresni, mert a talaj „megette” a kapatestek tengelyénél a zárógyűrűket.
A sokféle kézi és háti gépek robbanómotorjai finomabb berendezések ezek karbantartásánál a használati útmutatás betűje szerint kell eljárni.